Aqua-shipping

NordLaks i Vesterålen har tatt to store skritt ve å bestille den første gass/batteri-drevne brønnbåt fra Tyrkia og et ”oppdrettsskip” på 430×54 meter fra kinesisk verft; begge til konsepter fra NSK Ship Design i Harstad.

   Brønnbåten skal bygges ved Tersan Shipyard i Tyrkia for levering i februar 2020. Den blir på 84 meters lengde og får kapasitet på 600 tonn levende laks. NSK har allerede erfaring med LNG-drift fra fôrbåtene Høydal og Nyksund, men denne vil i tillegg for batteripakke for hybriddrift. Den vil sette ny standard på miljøsiden.

  ”Oppdrettsskipet” er en konstruksjon på 4390 meters lengde og 54 meters b redde som skal bygges ved CIMC Raffles i China. Det blir uten maskineri, men med anlegg for automatisk foring mv.

FSV Group i Molde har bestilt to arbeidsbåter på 19×10 meter fra Vard Aukra for levering i 3. kvartal 2018 og 1. kvartal 2019. Designet er utviklet av rederiet i samarbeid med Solstrand Trading. Båtene blir noe mindre enn selskapets tidligere serie.

En brønnbåtkontrakt som kanskje har gått under radaren for mange Vard Aukras kontrakt for Hofseth Aqua i Ålesund; det nye navnet på Fjordlaks etter salget. Dette er en båt på 1345 kbm og 60.5 meters lengde etter Vards design med diesel-elektrisk drift. Båten ventes levert i august og skal drives av Interskip AS i Ålesund på T/C til Hofseth Aqua


Sist oppdatert 22.4.24 av web@mediehusetbergen.no

Ingen treff.
Vi bruker informasjonskapsler for å kunne gi deg den beste brukeropplevelsen. Ved å bla videre på siden aksepterer du at slik informasjon benyttes.
Aksepter