Bransjeopprop Green Shipping Challenge: Maritim næring tar utfordringen

Bransjeopprop Green Shipping Challenge: Maritim næring tar utfordringen

Statsminister Jonas Gahr Støre tok i sommer initiativ til en «Green Shipping Challenge» sammen med USAs president Joe Biden. Formålet med initiativet er å invitere ulike lands myndigheter og maritim industri til å annonsere sine klimamål i forbindelse med COP27-møtet i Egypt. Norske maritime aktører har tatt utfordringen og gått sammen om klare mål og ambisjoner.

Nå håper og forventer vi at myndighetenes eget løfte til The green shipping Challenge, har god samklang med vårt, slik at vi kan nå målene våre sammen. Akkurat som myndigheten er avhengig av en næring som spiller på lag og gjennomfører endringene som skal til, er næringen avhengig av at myndighetene følger opp på sin side.

Dette trenger vi:

  • Et bindende og godt partnerskap mellom oss og myndighetene
  • Risikokapital og grønne fond for å støtte grønne maritime industriløft og teknologiutvikling
  • En infrastruktur for fossilfrie energistasjoner langs kysten

Vårt felles løfte innmeldt til COP 27: 

Through cooperation, the maritime cluster and shipping associations will work towards improved energy efficiency and reducing emissions by 50 % by 2030, in line with the Norwegian government’s climate goal. We join forces to find the fastest way to zero emissions. The government’s support to green initiatives and development of infrastructure for fossil-free energy will be key in this regard. The Norwegian Maritime cluster will develop, design and build the zero emission vessels of the future. To reach the entire industry we must provide and share zero emission solutions, products and knowledge within the sector and with the market. The financial partners with maritime patronage use the capital instrument to support green measures and projects through risk capital, advice, requirements and expectations.

To reach the national goals by 2030, 700 low-emission and 400 zero-emission ships are needed in Norway only. To relieve the world’s natural resources, the transition must consist of both a green conversion program as well as a green new build program. We will contribute to development of green shipping corridors trough development of port infrastructure along the coast.

Disse aktørene står samlet bak oppropet:
Klyngene GCE Blue Maritime og NCE Maritime CleanTech, NHO, Norsk Industri, Norges Rederiforbund, Kystrederiene, Maritimt Forum, Havila Kystruten, Hurtigruten, Kongsberg og DNV.

Om Green Shipping Challenge

Green Shipping Challenge oppfordrer ulike lands myndigheter og maritime næringer til å komme med konkrete mål og tiltak for å gjøre skipsfarten grønnere, og møte Parisavtalens mål om å begrense global temperaturøkning til 1,5 grader C.

Initiativet lanseres under COP27, den 7. november. Se mer på Green Shipping Challenges nettsider.