Milliardomsetning i brønnbåt

Økt etterspørsel etter fartøy for frakt av levende fisk, samt bekjempelse av lakselus og AGD, har gjort brønnbåt til en innbringende virksomhet.

Av Aslak Berge
Stadig større fartøy, lukkede systemer og økte teknologikrav har bidratt til at brønnbåtfrakt for lengst er blitt milliardnæring, skriver iLaks.
Mens dette markedssegmentet tidligere ble vurdert som en type spesialfrakt, er det mange redere som har bygget opp en betydelig virksomhet her.
Milliardsalg.
En oversikt som iLaks har utarbeidet viser at ti norske rederier seilte inn drøye 1,1 milliarder kroner i fraktinntekter i fjor.
Ifølge iLaks er listen likevel ikke utfyllende. Den inkluderer eksempelvis ikke storfisken Rostein, som foreløpig ikke har levert sine 2014-regnskaper i Brønnøysund.
En gjennomsnittlig driftsmargin på 21,5 prosent viser også at inntjeningen er robust i denne shippinggrenen.
Idet inntjeningen gjennomgående er god og markedsveksten høy, gir dette sårt tiltrengt investeringsvilje ved norske verft som sliter med ettervirkningene av nedskjæringene i oljeservice.
Dominans
40 prosent av nybyggene ved norske verft går nå til oppdrettsnæringen. Den samlede ordreboken for båter over 40 meter ved norske verft bestod i midten av september av 55 fartøyer. 11 av disser er brønnbåter.


Sist oppdatert 22.4.24 av web@mediehusetbergen.no

Ingen treff.
Vi bruker informasjonskapsler for å kunne gi deg den beste brukeropplevelsen. Ved å bla videre på siden aksepterer du at slik informasjon benyttes.
Aksepter