Nå skal Stad skipstunnel bygges

Norge skal bygge verdens aller første fullskala skipstunnel. De siste formalitetene kom på plass med Stortingets vedtak i mai. Om fem å skal tunnelen stå ferdig

Stadlandet er et av de mest værutsatte og krevende havstykkene vi har langs norskekysten. Utfordringene er store når været og forholdene viser seg fra sin verste side. Kråkenes fyr, som ligger like sør for Stad, er den meteorologiske værstasjonen med flest stormdøgn i året. I tillegg gjør kombinasjonen av vind, strøm og bølger det til et spesielt krevende område å ferdes i.

Blant de åtte plassene i prosjektstyret er brukerne representert ved næringspolitisk rådgiver Linn Therese Skår Hosteland i Kystrederiene.

  • Stad skipstunnel er et av verdens mest spennende prosjekter, og et svært viktig prosjekt for Norge. At tunnelen endelig blir realisert vil bedre sikkerheten til sjøs og sikre regulariteten til skipsfarten. Videre vil tunnelen kunne bidra til økonomisk vekst og til en positiv miljøutvikling langs kysten, sier Hosteland.

Prosjektert i 30 år
Skipstunnelen har vært gjennom mange utredninger og rapporter, og har vært gjenstand for mange politiske diskusjoner. For Kystverkets del begynte utredningsarbeidet på slutten av 1990-tallet, og det første forprosjektet var klart i 2001.

Det har vært sterke krefter i sving som har jobbet for realiseringen av skipstunnelen, og det har tatt tid før de endelige beslutningene ble tatt. Men nå er altså vedtak og finansieringen på plass. Målet er å kunne få på plass totalentreprenør i løpet av 2022. Om alt går etter planen vil verdens første fullskala skipstunnel stå klar i 2026.

Åtte millioner kubikkmeter masse
Det er fortsatt for tidlig å gi noen konkret tidspunkt for når første salve for selve byggingen av skipstunnelen vil gå. Også detaljene rundt hvordan selve byggingene skal gjøres vil komme bedre frem når entreprenør er på plass.

Totalt rundt tre millioner kubikkmeter, som tilsvarer cirka åtte millioner tonn med sprengt fjell må fjernes. Det tilsvarer rundt 750 000 lastebillass med sprengt stein.
Seilingshøyden blir 33 meter, seilingsbredden blir 26 meter, mens fartøyene som er inntil åtte meter dyptgående kan gå gjennom. Det vil si at den er dimensjonert for at mindre typer passasjerfartøy, containerskip som trafikkerer på kysten, brønnbåter og øvrige godsfartøy. Skipstunnelen skal også være tilgjengelig for fritidsfartøy.

Denne uken møttes prosjektstyret for første gang, og det ble befaring både i Kjødepollen, ved Moldefjorden og ved Saltsundet.

  • Arbeidet i prosjektstyret er godt i gang, og jeg ser frem til å bidra på fra næringens side fremover, sier Hosteland.

 

Mer om Stad tunnelen kan du lese i neste utgave av Kystrederen.

 

Illustrasjon: Snøhetta.


Sist oppdatert 22.4.24 av web@mediehusetbergen.no

Ingen treff.
Vi bruker informasjonskapsler for å kunne gi deg den beste brukeropplevelsen. Ved å bla videre på siden aksepterer du at slik informasjon benyttes.
Aksepter