Verdens første hydrogendrevne lasteskip får 104 millioner kroner i støtte fra Enova.

Verdens første hydrogendrevne lasteskip får 104 millioner kroner i støtte fra Enova.

Verdens første hydrogendrevne lasteskip får 104 millioner kroner i støtte fra Enova.
Dette betyr at Egil Ulvan Rederi kan bygge nullutslippslasteskipet With Orca. Et lasteskip som skal seile på langtidskontrakt for HeidelbergCement og Felleskjøpet Agri, og etter planen settes i drift i 2024.

– Dette er en fantastisk nyhet, og en helt avgjørende milepel for å realisere verdens første utslippsfrie bulkfartøy. Vi er fryktelig stolt og ydmyke over den viljen Enova viser til å støtte prosjektet vårt, sier daglig leder Arild Hoff og reder Ivar C. Ulvan i Egil Ulvan Rederi AS.

– Enova støtter morgendagens klimateknologi. Dette er et helhetlig og godt gjennomarbeidet prosjekt med stor innovasjonshøyde, som kan sette fart på flåtefornyelsen i dette segmentet, sier adm. direktør i Enova Nils Kristian Nakstad.

Det som kjennetegner With Orca er et helhetlig nullutslippskonsept med hydrogen som drivstoff og et energieffektivt skrog.

– Dette prosjektet vil på mange måter være toneangivende inn mot det grønne skifte. Det imøtekommer vareeierne Felleskjøpet Agri og HeidelbergCements strenge krav til morgendagens utslippsfrie tonnasje og er et eksempel på gjennomføringskraft, sier Arild Hoff.

– Vi har nå passert en ny milepæl i overgangen til nullutslipp i skipsfarten. Nyskapende samarbeid mellom vareeiere, fremtidsrettede energiselskaper, og en innovativ og konkurransedyktig grønn maritim næring viser verden at nullutslipp for lasteskip er mulig. Her er Enova er med på å realisere en ny æra for nærskipsfarten, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap)

Vindkraft sparer drivstoff
Lasteskipet skal utstyres med en hydrogen-forbrenningsmotor, samt hydrogen-brenselcelle og batteri, for å sikre optimal drift under laste- og losseoperasjoner.

Fartøyet har en rekke energibesparende tiltak som Flettner-rotorer. Det vil si sylindere som spinnes rundt i vinden og gir skipet framdrift. Det spesialdesignede skroget, med senkekjøler og tilpasset rorløsning, gjør det mulig å utnytte vinden i større grad enn hva som er demonstrert tidligere.

– Det er beregnet at rotorseilene teoretisk kan gi opptil 50 prosent besparelse i drivstoff. I perioder vil skipet kun gå kun på vindkraft. Når det blåser mer enn skipet trenger, kan vindkraften brukes til å lade batteriene, sier Nakstad.

Et annet innovativt tiltak er bruk av teknologi for omdanning av varmetap ved energiomforming til elektrisk energi. Dette er teknologi som er tatt i bruk i landbasert industri, men som er lite utbredt ombord på skip.

– Dette er et teknologisk innovativt prosjekt som vi er veldig stolte over å nå realisere. Samtidig er prosjektet også innovativt i form av samarbeidet mellom vareeierne, rederi og myndighetene. Forhåpentligvis vil dette være det første av mange lignende prosjekter både nasjonalt og internasjonalt, sier Chief Transport Officer Per-Kenneth Øye i Felleskjøpet Agri og Lars Erik
Marcussen, Logistics Manager i HeidelbergCement Northern Europe i en felles uttalelse.

Utfordrer markedet
Det hele startet med en pilot i Grønt Skipsfartsprogram. Vareeierne HeidelbergCement og Felleskjøpet Agri, med støtte fra GSP Servicekontor for Grønn Flåtefornyelse, tok initiativet. De utfordret markedet med å designe et nullutslippsfartøy som kan kombinere transporten til de to selskapene.

Etter en anbudskonkurranse med ca. 30 rederier fikk prosjektet støtte fra Pilot-E til å utvikle et nytt skipsdesign. Det som kjennetegner prosjektet er et helhetlig nullutslippskonsept med hydrogen som drivstoff og et energieffektivt skrog.